Baroque type violin of HELL=Werkstatt in Markneukirhen

Moderatoren: Heidrun Eichler, Johannes Meinel, Udo Kretzschmann

Antworten
shera
Beiträge: 5
Registriert: Do 17. Nov 2011, 12:01

Baroque type violin of HELL=Werkstatt in Markneukirhen

Beitrag von shera »

Dear all,

I am new to this forum and I am looking for information about unique Baroque (or renaissance? ) Violin on HELL=Werkstatt (HELL atelier) in Markneukirhen.

A few years ago I bought a baroque (or renaissance? ) type 10~20years old violin in Japan. It is signed " BARENREITER=KURZHALSGEIGE, gebaut in der,HELL=Werkstatt/Markneukirhen " but there is no date. It’s mean “ BARENREITERA=SHORTNECKVIOLIN, made by HELL atelier/ Markneukirhen”.

It is a beautiful rare type baroque violin instrument, very unique "F" holes and Scroll.
Finely decorated and produces a beautiful sound. I had never heard of its maker and I am trying to find some information on this violin.

There are big star and bear(or wolf?) depicted on label. This star and bear graphic have a huge similarity to the corporate logo of Bärenreiter-Verlag (Barenreiter publishing company). Is this violin correlate somewhat with Bärenreiter-Verlag (Barenreiter publishing company)?

Could anybody tell me about HELL=Werkstatt (HELL atelie) and this atelie’s baroque violin ?I saw on Google that the first mention of this label name as an instrument-maker but other than that I was unable to find anything about HELL=Werkstatt (HELL atelie) and this atelie’s baroque violin on the internet.

Thanks for your help!

Shera

Udo Kretzschmann
Geigenbaumeister
Beiträge: 554
Registriert: Do 02. Feb 2006, 11:16
Wohnort: Markneukirchen
Kontaktdaten:

Re: Baroque type violin of HELL=Werkstatt in Markneukirhen

Beitrag von Udo Kretzschmann »

Hi Shera,

you translated German sentences to the English. That's not necessary because this is a German forum.

Do you understand German? If yes, so we could answer in our language and this would be much more easy for us ;-)

Did you found the search engine "Suche" of this forum? Try to find "Hell-Werkstatt". I guess the most important topic is Information on Rudolf Eras

Best regards

Udo
P.S. Could you upload please pictures of the scroll and of the F-hole?

shera
Beiträge: 5
Registriert: Do 17. Nov 2011, 12:01

Re: Baroque type violin of HELL=Werkstatt in Markneukirhen

Beitrag von shera »

Dear Udo

Hello
Thank you for your kindly advice!

I’d like to follow your advice, but sorry, I can understand only English and Japanese by myself.
So, I try English sentences to German by Google translator.

Below are same sentences of my first message English to German translated by Google translator.


「Dear all,

Ich bin neu in diesem Forum und ich suche nach Informationen über die einzigartige barocke Art Geige auf HELL = Werkstatt in Markneukirhen suchen.

Vor ein paar Jahren kaufte ich mir eine barocke (oder Renaissance?) Typ 10 ~ 20 Jahre alte Geige in Japan. Es ist "Bärenreiter = KURZHALSGEIGE, gebaut in der, HELL = Werkstatt / Markneukirhen" unterzeichnet, aber es gibt kein Datum.

Es ist eine schöne seltene barocke Art Geige mit einzigartigen "F" Löcher und Blättern. Ich hatte noch nie von ihrem Schöpfer gehört, und ich versuche, einige Informationen über diese Geige zu finden.

Es gibt große Sterne und Bär (oder Wolf?) Auf dem Etikett abgebildet. Dieser Stern und tragen (oder Wolf?) Grafik haben eine Ähnlichkeit mit dem Logo von Bärenreiter-Verlag.Is diese Geige korrelieren wenig mit Bärenreiter-Verlag?

Könnte mir jemand sagen über HELL = Werkstatt und das Barock-Violine?

Ich kann verstehen, nur Englisch und Japanisch durch mich selbst, aber ich benutze Google Übersetzung vom Deutschen ins Englische. Also, ich kann verstehen, wesentliche Punkte der deutschen Botschaft.

Aber ich fühle mich sehr traurig, weil vielleicht meine deutschen Sätze seltsam und verwirrend durch Google Übersetzung übersetzt werden.Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit.

Vielen Dank für Ihre Hilfe.」


I feel very sorry, because perhaps my German sentences are strange and confusing translated by Google translation.

I also use Google translater from German to English.
So, I can understand substantial points of your German message.
I attached the pictures of this violin.
total
total
body with unique holls
body with unique holls
unique scroll
unique scroll

Thank you for your kind attention and help!

Shera

shera
Beiträge: 5
Registriert: Do 17. Nov 2011, 12:01

Re: Baroque type violin of HELL=Werkstatt in Markneukirhen

Beitrag von shera »

unique scroll 2
unique scroll 2
DSCN4347.JPG (72.26 KiB) 4486 mal betrachtet
label  Bärenreiter star and bear(or wolf)?
label Bärenreiter star and bear(or wolf)?
DSCN3958.JPG (70.74 KiB) 4486 mal betrachtet
label bear or wolf ?
label bear or wolf ?
DSCN3958 - ã?³ã??ã?¼.JPG (78.72 KiB) 4486 mal betrachtet

shera
Beiträge: 5
Registriert: Do 17. Nov 2011, 12:01

Re: Baroque type violin of HELL=Werkstatt in Markneukirhen

Beitrag von shera »

German

Lieber Udo

Vielen Dank, dass Sie mich wissen, über Suchmaschine "Suche" von dieser Form und Thema ist Information über Rudolf Eras.

Ja, das ist das Thema der Grund ich hier gepostet. Hier ist die einzige Q & A Informationen, die ich den Namen "Hell-Werkstatt" zu finden. Aber es ist schwierig, mehr Informationen als Namen zu finden. Also fragte ich dieses Formular.

Ist "Hell-Werkstatt" noch frei?
Welche Art von Modell-basierten Barock (oder enaissance?) Violine?
und so weiter ...

Ich würde mich freuen, wenn ich mehr Informationen über "Hell-Werkstatt" und das barocke Art Geige kennen.
Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit und Hilfe!




English

Dear Udo

Thank you for letting me know about search engine "Suche" of this form and topic is Information on Rudolf Eras.

Yes, the topic is the reason of I posted here. Here is the only Q& A information I can found the name of “Hell-Werkstatt”. But it is difficult to find more information than name. So, I asked this form.

Is “Hell-Werkstatt” still available?
What kind of model-based baroque (or enaissance ?)violin?
and so on...

I would be delighted if I know some more information about “Hell-Werkstatt” and this baroque type violin.
Thank you for your attention and help!



shera

Udo Kretzschmann
Geigenbaumeister
Beiträge: 554
Registriert: Do 02. Feb 2006, 11:16
Wohnort: Markneukirchen
Kontaktdaten:

Re: Baroque type violin of HELL=Werkstatt in Markneukirhen

Beitrag von Udo Kretzschmann »

Hi Shera,

the musicologist Janine Christgen wrote in her essay "Bachs Sonaten und Partiten für Violine Solo"
Neben Hoesch bemühten sich auch Sprenger und Möckel um die Rekonstruktion der alten Instrumente. Ihre Um- und Nachbauten wurden 1930 erstmals gespielt. Daneben war auch die Hell-Werkstatt (A. Lorenz in Markneukirchen) an diesen Versuchen beteidigt und stellte 1935 die Bärenreiter-Kurzhalsgeige her, die wegen der sachlichen falschen Bezeichnung schließlich Bärenreiter-Geige alter Mensur genannt wurde.
You see, those instruments were especially made for the Bärenreiter-Verlag what in that time (from 1920) tried to revival the old music. See also about the Bärenreiter- Blockflöten (recorder).

As far as I know right the Hell-Werkstatt in Markneukirchen/ Erlbach closed in 1958.

BTW, we have also such a Bärenreiter-Kurzhalsgeige in our museum (no 2122)!

Best regards

Udo

shera
Beiträge: 5
Registriert: Do 17. Nov 2011, 12:01

Re: Baroque type violin of HELL=Werkstatt in Markneukirhen

Beitrag von shera »

German

Lieber Udo

Vielen Dank für Ihre Forschung im Detail!
Ich bin überrascht, zu wissen, dass es eine Beziehung zwischen meiner Geige und Bärenreiter-Verlag.
Ich weiß, Wiederbelebung alter Musik Bewegung, aber ich weiß nicht,
dass Menschen und Bärenreiter-Verlag die Anstrengungen zu versuchen, original Instrument spielen können.

Es ist sehr interessante Geschichte!
Aber wann ist das "alte" Zeit bei der Wiederbelebung alter Musik Bewegung, die von ihnen?
Da Bärenreiter-Kurzhalsgeige verfügt über eine einzigartige sieht aus, als Barockvioline.
Haben sie einige Modell Geige zur Herstellung von Bärenreiter-Kurzhalsgeige?
Ist es ein Barock-Typ Geige oder mehr alt wie Renaissance Art Geige?


Und noch ein Bärenreiter-Kurzhalsgeige in Ihrem Museum (kein 2122)!
Könnte ich das nicht 2122 Bild auf Ihrer Webseite oder irgendwo?
Gibt es viele Bärenreiter-Kurzhalsgeige made in dieser Zeit (1920 ~ 1958?)?

Sorry für so viele Fragen.
Ich würde mich freuen, wenn ich ein paar mehr Informationen so weit wie Sie wissen, kennen zu lernen.

Vielen Dank für Ihre Forschung und helfen!




English

Dear Udo

Thank you for your research in detail!
I am surprised to know that there is a relation between my violin and Bärenreiter-Verlag.
I know revival old music movement ,
but I don’t know that people and Bärenreiter-Verlag’s effort to try to make original instrument for play.

It is very interesting history!
But when is the “old” period at the revival old music movement by them?
Because Bärenreiter-Kurzhalsgeige has unique looks as baroque violin.
Have they some model violin for making Bärenreiter-Kurzhalsgeige ?
Is it a Baroque period type violin or more old like renaissance period type violin?

And another Bärenreiter-Kurzhalsgeige in your museum (no 2122)!
Could I see the no 2122’s picture on your website or somewhere?
Are there many Bärenreiter-Kurzhalsgeige made in this period(1920~1958?)?

Sorry for asking so many questions.
I would be delighted if I know some more information as far as you know.
Thank you for your research and help!

Shera

Udo Kretzschmann
Geigenbaumeister
Beiträge: 554
Registriert: Do 02. Feb 2006, 11:16
Wohnort: Markneukirchen
Kontaktdaten:

Re: Baroque type violin of HELL=Werkstatt in Markneukirhen

Beitrag von Udo Kretzschmann »

Hello Shera,

for me (!) the Bärenreiter- Kurzhalsgeige is made with inspiration of baroque instruments but not as a really baroque violin. That's only my opinion. And what's about renaissance violins - do you know a really definition of this type of instruments? If yes may be I could assign your violin. By the way, do you know the length of the bass bar of your violin?

Yes, the book Bernhard Zoebisch "Vogtländischer Geigenbau" volume 2 bears 6 photographs of the violin in the museum. But you can have a look at your own violin, they are as alike as two peas in a pod, besides the fittings. I am not sure, if the violin in the musem has such a label. I hope Mrs. Eichler, director of our museum, will link to this thread and supplement something.

Sorry, I don't know how long the Bärenreiter-Verlag dealt with those instruments and I also don't know how many instruments "Bärenreiter-Kurzhalsgeige" were made.

Best greetings

Udo

Antworten